Varför får man inte fota i kasinon?

Ett alternativ till fysiska kasinon nuförtiden är att spela casino online. När man spelar på nätet finns det ingen som barnvaktar vad du gör, till skillnad från i fysiska kasinon. Nuförtiden har de flesta kasinon runtom i världen ordentliga säkerhetsåtgärder för att försäkra att inget fuffens händer i kasinot. Till detta hör också förbudet av att ta bilder inne i kasinot. Man kan ju påstå att det är en aning att ta i, att förbjuda fotografering inne i en lokal var det inte pågår något annat än lite hasardspelande. Men när man egentligen börjar tänka på saken, så kan man hitta en del vettiga orsaker till förbudet.

Enklare att kartlägga kameror

Vi har säkert alla sett filmer var skurkarna först går in i banken för att ta bilder av alla hot inne i stället – kameror, säkerhetsvakter, alarmsystem mm. Fastän detta är en aning överdramatiserat, står det säkerligen på det klara för de flesta att med att fotografera ett ställe får man mycket mera information om det än genom att bara gå in och försöka lita på minnet. Man måste komma ihåg att det rör sig mycket pengar i fysiska kasinon, något som alltid kommer att väcka intresset för den kriminella världen.

Spelarna vill vara anonyma

I vissa fall kan spelande på kasino bli till något av en addiktion, vilket de flesta människor inte så stolt vill erkänna. På grund av detta kan man utgå från att anonymiteten är viktigt för spelarna. I vissa fall spelas det med lite högre summor, och det kan bli en aning pinsamt för spelarna om exempelvis alla pengar inte är spelarens, utan spelarens frus.

Personalen vill vara anonyma

När det handlar om spelandet på kasinon så finns det alltid en möjlighet att någon spelar bort mera än vad som hen har råd med. När sådant händer, tar känslorna ofta över, vilket inte är så pass trevligt för personalen. Det finns alltid en risk att spelarna vill hämnas på ett sätt eller annat på personalen, och om det finns bilder på personalen kan det vara mycket enklare att spåra upp dessa personer. Det handlar i detta fall helt enkelt om säkerhet.

Kasinot vill inte ge ut några fördelar till spelarna

Detta är igen kanske lite att ta i, men det finns en teoretisk chans att en spelare kan få någon sorts fördel i spel efter att ha tagit bilder av t.ex. hur korten i ett pokerbord blandas, hur uppmärksamma kortgivarna är till allt spelarna gör, eller hur en viss stamkund spelar ett visst spel.

Man måste ändå komma ihåg att det handlar för det mesta om sunt förnuft. Om man trots allt vill ta bilder i ett kasino blir få människor arga om man frågar först. Om man inte får, så är det bara att acceptera det. Det är dock trovärdigt att man, i de flesta kasinon, får fotografera så länge som människors ansikten inte syns på bilden och det inte syns några spel i bakgrunden.

 

En bra fotograf vet vad som ska hända innan det händer.

Varför är en del fotografer bättre än andra? Och varför blir en del fotografier så mycket bättre, mer levande och intressanta? Varför är bilderna från t.ex Mary Ellen Mark så oerhört mycket bättre än moster Ingrids semesterbilder från förtältet i kvällsdunklet en sen sommarkväll på kusten?

Nu är kanske moster Ingrid en riktigt duktig fotograf, men jag tror att du förstår poängen ändå. En del fotografer utvecklar en särskild sorts talang som gör att de får ett stort försprång jämfört med semesterfotografen. De har lärt sig att förutse de bästa tillfällena att lyfta kameran.

Utrustningen

Självklart har utrustningen betydelse, liksom kunskap och erfarenhet att utnyttja denna utrustning till fullo. Inte ens en proffsfotograf tar särskilt bra bilder med en engångskamera från ICA – även om han förmodligen skulle göra det fantastiskt mycket bättre än gemene man, eftersom han vet hur man hanterar en kamera. Dessutom behöver man ha lite utbildning för att förstå hur objektiv, bländare, exponeringstider och ISO-tal har för effekt på bilderna.

Kenneth Lim och Long Guan

Fotografen Kenneth Lim växte upp i New York, men bor numera i Hong Kong, där han driver en fotoskola för nybörjare, vid sidan om sin karriär som fotograf. Han är en erkänd porträtt- och bröllopsfotograf och har fångat tusentals känslosamma ögonblick som blivit till underbara minnen för många brudpar.

Han har också, tillsammans med Long Guan, förevigat ett otal pokerturneringar världen över. Om du läser en artikel eller ett bloginlägg hos PokerStars är det troligtvis dessa båda som står bakom fotograferandet på dessa event. Och enligt alla inblandade gör paret ett enastående jobb med att fånga de avgörande momenten i spelet, minspel och gester.

ACOPMainEvent_Day5_Chan-day5

Första gången han fick i uppdrag att fota en pokerturnering visste han inte någonting om spelet. Han hade inte ens en aning om vilka som var kända pokerspelare och som var värda att bevaka. Han var tvungen att be någon förklara reglerna för honom , likaväl som själva idén med turneringen. Vad betydde det exempelvis när man kallade någon för chip leader? Detta och andra avgörande ögonblick var sådant som han behövde lära sig att fånga.

Kenneth minns första gången Long Guan fanns där för att hjälpa honom att täcka ett event. ”Det var en lättnad att Long kunde det här med poker. Jag hade inte en susning!”

Long Guan var väl bekant med pokervärlden från tiden på universitetet. Han brukade titta på turneringar på TV, och när tillfället att gå in och fotografera turneringar uppenbarade sig gjorde han det utan att tveka.

Så vad är hemligheten?

Efter dussintals turneringar som Pokerstars Asia Pacific Poker Tour och andra stora event, och tusentals bilder, har Long och Kenneth skaffat sig massor av erfarenhet av poker och alla dess nyanser. Och de är mycket väl införstådda med att det inte bara handlar om att kasta upp kameran, trycka av och hoppas på det bästa.

Hemligheten ligger i att förstå vad det är du fotograferar. Det gäller all fotografering, djurfoton såväl som porträtt- och bröllopsfotografering.

Ett bra foto handlar ofta om att fånga ögonblicket precis när det händer. Är du okunnig om det du jobbar med så kommer du aldrig att hinna fånga det korta ögonblicket på film. Du kommer alltid att vara en sekund för sent ute.

Kenneth Lim och Long Guan har lärt sig att se tecknen, tack vare att de förstår spelet. De går runt bland spelarna och ser vilka händer de sitter på och hur de spelas ut. Och när den gör det, har kameran redan riktats mot hans motståndare för att fånga dennes reaktion.

Se det som att fotografera vilken annan sport som helst. Du måste lära dig att förutse, att veta när ögonblicket kommer.

sunny_jung_celebrates

Som till exempel när en spelare sitter med en potentiellt bra hand och väntar på att det ska komma upp ”rätt” kort bland de gemensamma kort som läggs ut på bordet. Plötsligt kommer korten upp, och spelaren glömmer pokerfacet och flyger upp ur stolen med ett glädjeutrop.

Och då står Kenneth Lim där och trycker på knappen.

BehindtheLense_ACOP

Fotografering i krogmiljö

Att fotografer i miljöer med dåligt ljus är inte det enklaste, vare sig för amatör eller proffs.

Amatören är vanligen utrustad med en mer eller mindre automatisk kamera med fast objektiv, ett objektiv som är optimerat för att ta bilder från semestern stränder eller fjällvandringar, och således inte särskilt ljuskänsligt.

Casino and youth

Så när Mallorca-turisten få gör sig att ta en bild från diskoteket eller något av semesteröns nya casinon så kommer kameran att bränna av en blixt, vanligen av en frontmodell som slår rakt in i ögonen på de vänner som fotograferas. Resultatet blir dels ”red eyes” efter som ljuset reflekteras i blodkärlen i bakre delen av ögat, och dessutom vanligen starka, blänkande högdagrar i blanka bardiskar eller kromade lister på spelautomater.

För hel- eller semiprofessionella står lite fler dörrar öppna, men helt enkelt är det inte. I stort sett kan vi laborera med proffsigare blixtar, fast belysning, låga bländartal, högre ISO-tal eller längre exponeringstid. Personligen är jag inte särskilt förtjust i blixtar alls för fotografering i dåligt ljus, och använder dem endast för att lätta upp i miljöer med stora ljusdifferenser. Även om du har en vridbar blixt så inte skapar röda ögon, så riskerar du skarpa slagskuggor i den tagna bilden. Och eftersom jag inte är någon hejare på att sitta med RAW-format i Photoshop så är det inte det alternativet jag väljer. Casino and youth

Att höja ISO-talet är en lösning. Det som sker när du ökar ISO-talet är att bildsensorn blir ljuskänsligare, men detta kräver i sin tur att du har ett ljuskänsligt objektiv som fungerar för höga ISO-tal. Fördelen med att öka ISO-talet snarare än att sänka bländartalet är bibehållet skärpedjup, men du betalar i högre grad av ”grynighet” eller brus i den färdiga bilden.

I mitt fall höjer jag helst inte ISO-talet så länge jag har bländaren att arbeta med. Kort skärpedjup passar perfekt till att fotografera människor i krogmiljöer eller liknande, och bäddar in motiven i en varm suddigt lysande bakgrund av folkliv, levande ljus eller glimmande flaskor bakom baren. Det undviker dessutom att bakgrunden blir plottrig och stimmig och sätter fokus på motivet. Så har du stadiga händer så kör med så stor bländaröppning det bara går, och jobba med långa exponeringstider.

Självfallet handlar det här även om utrustning. Sitter du med en Nikkor 24-120 mm som följde med din gamla Nikon D40 när du köpte den, så finns inte så mycket annat att göra än att köra max ISO och bländartal, med gryniga bilder som resultat. Kanske så gryniga att den inbyggda blixten är att föredra, trots kaninögon och slagskuggor. Men sitter du som jag med en hyfsad semiprofessionell utrustning och ett ljuskänsligt objektiv, så föredrar jag att arbeta med lång exponering och låg bländare av ovan nämnda skäl. Detta gäller desto mer om din kamera är utrustad med bildstabilisator.