Fotografering i krogmiljö

Att fotografer i miljöer med dåligt ljus är inte det enklaste, vare sig för amatör eller proffs.

Amatören är vanligen utrustad med en mer eller mindre automatisk kamera med fast objektiv, ett objektiv som är optimerat för att ta bilder från semestern stränder eller fjällvandringar, och således inte särskilt ljuskänsligt.

Casino and youth

Så när Mallorca-turisten få gör sig att ta en bild från diskoteket eller något av semesteröns nya casinon så kommer kameran att bränna av en blixt, vanligen av en frontmodell som slår rakt in i ögonen på de vänner som fotograferas. Resultatet blir dels ”red eyes” efter som ljuset reflekteras i blodkärlen i bakre delen av ögat, och dessutom vanligen starka, blänkande högdagrar i blanka bardiskar eller kromade lister på spelautomater.

För hel- eller semiprofessionella står lite fler dörrar öppna, men helt enkelt är det inte. I stort sett kan vi laborera med proffsigare blixtar, fast belysning, låga bländartal, högre ISO-tal eller längre exponeringstid. Personligen är jag inte särskilt förtjust i blixtar alls för fotografering i dåligt ljus, och använder dem endast för att lätta upp i miljöer med stora ljusdifferenser. Även om du har en vridbar blixt så inte skapar röda ögon, så riskerar du skarpa slagskuggor i den tagna bilden. Och eftersom jag inte är någon hejare på att sitta med RAW-format i Photoshop så är det inte det alternativet jag väljer. Casino and youth

Att höja ISO-talet är en lösning. Det som sker när du ökar ISO-talet är att bildsensorn blir ljuskänsligare, men detta kräver i sin tur att du har ett ljuskänsligt objektiv som fungerar för höga ISO-tal. Fördelen med att öka ISO-talet snarare än att sänka bländartalet är bibehållet skärpedjup, men du betalar i högre grad av ”grynighet” eller brus i den färdiga bilden.

I mitt fall höjer jag helst inte ISO-talet så länge jag har bländaren att arbeta med. Kort skärpedjup passar perfekt till att fotografera människor i krogmiljöer eller liknande, och bäddar in motiven i en varm suddigt lysande bakgrund av folkliv, levande ljus eller glimmande flaskor bakom baren. Det undviker dessutom att bakgrunden blir plottrig och stimmig och sätter fokus på motivet. Så har du stadiga händer så kör med så stor bländaröppning det bara går, och jobba med långa exponeringstider.

Självfallet handlar det här även om utrustning. Sitter du med en Nikkor 24-120 mm som följde med din gamla Nikon D40 när du köpte den, så finns inte så mycket annat att göra än att köra max ISO och bländartal, med gryniga bilder som resultat. Kanske så gryniga att den inbyggda blixten är att föredra, trots kaninögon och slagskuggor. Men sitter du som jag med en hyfsad semiprofessionell utrustning och ett ljuskänsligt objektiv, så föredrar jag att arbeta med lång exponering och låg bländare av ovan nämnda skäl. Detta gäller desto mer om din kamera är utrustad med bildstabilisator.